Hva er inkasso?
Betaler du ikke faktura innen forfallsdato vil inkassoprosessen settes i gang. En slik prosess kan gjøres av den opprinnelige kreditoren, eller av et inkassoselskap – som Kreditorforeningen. Inkassoprosessen kan dog ikke starte før betalingsfristen er ute, denne fristen er satt til å være minst fjorten dager. For å sikre at debitor ikke blir behandlet dårlig eller urettferdig av inkassoselskapene, er inkassoprosessen regulert av inkassoloven.
Inkassokrav
Et inkassokrav er et skriftlig krav om å betale et beløp som har forfalt. I et inkassokrav blir du opplyst om hvem som er kreditor og debitor, hvor mye penger som er skyldig og hvor gjelden stammer fra. I tillegg til dette vil du også få vite forfallsdato på kravet og eventuelle gebyrer inkassoselskapet tar for å kreve inn gjelden på vegne av kreditor.
Purring
Dersom du ikke betaler fakturaen vil du få en purring. En purring er en betalingspåminnelse om at kravet ikke er betalt innen forfall. I varselet vil du få minst fjorten dager på å betale det utestående beløpet. En purring skal være skriftlig og mottas i digital eller fysisk postkasse. Purringen skal opplyse om hvilken faktura det gjelder, hva du skylder, forfallsdato da den opprinnelige fakturaen skulle vært betalt og eventuelle purregebyrer.
Innkreving
Hvis du mottar et inkassokrav, og ikke betaler, kan inkassoselskapet starte innkrevingsprosessen. Det vil si at inkassoselskapet har tatt på seg ansvaret for faktura og krav. Videre prosess vil dermed ikke være mellom opprinnelig kreditor og debitor, men mellom inkassoselskap og debitor.
Så, hvordan fungerer egentlig en slik prosess? I Kreditorforeningen liker vi en smidig prosess, der både den som skal ha betalt og den som skal betale er ivaretatt. Vi prøver derfor å finne de beste løsningene til den enkelte situasjonen, slik at alle parter kan skilles med et smil om munnen.
Har du spørsmål om inkasso? Kontakt oss så hjelper vi deg gjerne!